En epok passé när 3com köps 29 september 2007

Jag läser på TechCrunch att 3com köpts av kinesiska Huawei Technologies. Priset är $2.2 miljarder, vilket är 1,7 gånger förra årets omsättning. Förvånansvärt lite kan tyckas, vilket troligen pekar på att 3com inte har speciellt bra marginaler (förväntningarna är troligen att företaget skall gå dåligt ett tag till).

Spontant får jag två känslor: en känsla av nostalgi och en känsla av förundrad oro.

År 2001 var jag på rundresa i Silicon Valley. När man tar sig från Palo Alto till downtown San Francisco så passerar man en idrottsarena. Idag heter den Monster Park. När jag var där året efter millenieskiftet hette arenan 3com Park.

Att köpa namnrättigheterna till en hel idrottsarena är stort. Till och med för ett framgångsrikt IT-företag. Att företaget nu blivit uppköpt får mig att fundera på hur föränderlig världen är när ett miljardföretag kan gå från enorm framgång till nödgat uppköp på fem år. Nostalgiskt minns jag hur jag passerade 3com Park ganska nyligen, då företaget fortfarande verkade odödligt och skottsäkert.

Samtidigt är det hela fascinerande oroande. Huawei är på många sätt idag vad 3com var för 10 år sedan. De är en av världens mest framgångsrika producenter av telekom- och tredjepartsutrustning för datorer. Marginalen är drygt 6%, vilket borde vara väldigt högt för ett motsvarande företag. Hade företaget varit börsnoterat hade värderingen varit tiotals miljarder dollar.

För bara ett par år sedan köpte kinesiska Lenovo IBM's produktion av laptopar. Nu köper ett annat Kinesiskt företag 3com.

Hur mång hade hört talas om Lenovo eller Huawei för 3 år sedan? Kina är på framgång. Jag har en naggande känsla av att Huaweis nyförvärv kommer att bli en milsten i historien. Kina är på framgång, och jag tror att vi bara sett början. Insiktsfullt? Knappast. Oroande? Avgjort.

På tal om okunskap om asiatiska företag kan jag varmt rekommendera Fredrik Härens föredrag från Kunskapens dag. En strålande inspiration.

0 comments: