"Information wants to be free. "
Dessa fem ord kommer gå till vår historia. De kommer, när man tittar tillbaka på upphovsrättens förändring i samhället om hundra år, visa sig vara lika skickligt sammanfattande för den grundläggande attitydförändringen till upphovsrätten som Martin Luther-King's mening "I have a dream" var för medborgarrättsrörelsen.
Och som med så mycket annat så är det gamla ord. De sammanfattande orden yttrades första gången 1984 på en hackarkonferens i USA. Och det var inte bara en cool mening i en chiq förpackining. Stewart Brand som yttrade dem förstod till fullo:
On the one hand information wants to be expensive, because it's so valuable. The right information in the right place just changes your life. On the other hand, information wants to be free, because the cost of getting it out is getting lower and lower all the time. So you have these two fighting against each other.
Smaka på det: "Cost of getting it out is getting lower and lower...". Bullseye!
Men det var över 22 år sedan! Folk levde i den här tiden. Den här datorn såg ljuset för första gången. Den här killen var president i USA. Ändå är orden mer aktuella idag än då.
Åter igen är det egentligen enkelt. Information är i grund och botten tankar (eller dess olika avarter av finare nomenklaturer). Du kan hålla dina tankar för dig själv, eller så kan du dela dom med andra. Men den sekund som du delar dem med andra utsätter du dem även för möjligheten (eller faran som upphovsrättsindustrin verkar tycka) att de kommer sprida sig vidare. Så enkelt har principen för tankar varit sedan urminnes tider. Det är helt enkelt människans och naturens uppbyggnad som sätter upp reglerna för tankars spridning.
I tider då det var dyrt att sprida tankarna skapades upphovsrätten. Detta för att folk som satt och knalltänkte för att skapa olika verk skulle få lön för mödan. Det var vettigt. Kring upphovsrätten byggdes sedan en industri upp. Entreprenörerna var i vanlig ordning skickligare affärsmän än innovatörerna och blev rikare än de som skapade verken. Där är vi nu idag.
MEN - det är inte självklart att en industri skall bevaras när behovet av den inte finns. I och med att det idag är i princip HELT gratis att sprida information har även upphovsrättsindustrins existensberättigande upphört. Men entreprenörerna är skickligare än de flesta och duperar politiker till att tro detta.
Det är egentligen enkelt. Upphovsrätten som idé är förlegad. En gammal princip som det inte finns något behov av idag. Där med inte sagt att det inte finns behov av något som skyddar idéer och tankar, men inte upphovsrätten i dess nuvvarande form.
Och alla är egentligen överens. Men väldigt få är beredda att ta hela steget. Här är bara ett exempel. Det kanske inte är så konstigt egentligen - människan är ingen förändringsbejakande varelse. Vi söker främst trygghet.
När jag ser mig runt omkring hittar jag dagligen goda exempel på att upphovsrättens babylons torn håller på att rasa. YouTube, The Pirate Bay, Flickr, Deviant Art och Kopimi är alla goda exempel på en ny strömning och nya förhållningssätt till information. Alla stammar de ur tankar om information som ligger mycket närmre informationens väsen än vår statsmakts konstlade förhållande till information.
För i grund och botten är det väldigt enkelt. Information wants to be free.
Andra bloggar om: Samhälle, Internet, Upphovsrätt, Fildelning, Informationsfrihet
0 comments:
Skicka en kommentar