Kommenterat gör en intressant analys rörande fildelningsnätverk och fildelning. Inte helt oväntat så möts musikbranschens intäktsförlust upp av en enorm tillväxt hos MP3-relaterad teknikindustri.
Om vi dessutom räknar in intäkterna när hela europa väjer 8Mbit-abonnemang istället för 256kbit har vi nog en kappsäck pengar till.
Summan av lasterna är konstant. Vem trodde något annat?
Vidare vill jag sätta fingret på en sak i Nicklas analys:
Konsumenterna har - detta erkänner ju musikindustrin i och med att de pekar ut fildelning som skälet till utebliven försäljning - valt ett nytt format. Detta tillhandahölls inte av musikindustrin och [...]
Ett argument som ofta dykt upp är att skivbranschen inte uppmärksammat att internet har gjort folk till aktiva konsumenter, till skillnad från tidigare passiva. Den skillnaden är en viktig komponent i förståelse för debatten.
Tidigare, och fortfarande i stor utsträckning idag, har mediabranschen varit van vid att musik/film/journalistik varit centraliserad. Detta i form av Skivbolag, TV-bolag, Tidningar m.m. Internet står för en enorm omvälvning när information börjar decentraliseras. Istället får vi nya former så som The Pirate Bay, YouTube och bloggar.
Rickard Falkvinge säger i SvD's lördagsintervju (saknar källa, ref: Oscar Swartz):
Det finns en klyfta i samhället mellan de som förstår internet och de som inte gör det. Internet innebär att vi förlorar den centrala kontrollen över informationsspridningen. det är lika stort som när kyrkan förlorade sitt monopol på kunskap.
Jag har tidigare nämnt att det handlar om branschernas rädsla för att förlora makten. Förvänta er inte att de kommer slåss snyggare än vad kyrkan gjorde.
Det är dags att förändra ett förlegat tänkande som sedan länge blivit ifrånsprunget av teknikens utveckling.
Andra bloggar om: Politik, Internet, Fildelning
0 comments:
Skicka en kommentar