Med anledning av en debattartikel i kulturdelen i SvD.
Bredbandsskatt är bara ett sätt att sopa problemet under mattan. Det är inte en lösning på någonting. Problemet är att mediabolaget sitter fast i ett strukturellt förlegat tänkande. När internet boomade hängde de inte med. Ingenting är så bärkraftigt som en idé vars tid har kommit. Idéer om fildelning kommer aldrig att gå att stoppa. Lösningen är inte att kollektivt bestraffa alla med tillgång till internet.
Lösningen är att låta marknadskrafterna ha sin gång. Låter vi detta ske kommer ett nytt jämnviktstillstånd att inställa sig igen. Tyvärr innebär det en tid av marknadsmässig oro för mediabolagen. Hårt, bit ihop.
När det blir svårt att sälja bilar bensinslukande bilar går väl inte gnäller hos politiker och media, eller stämmer de som kör med etanol? Så varför skall mediabolagen vara undantagna?
Vad tycker du?
Läs även gärna min kommentar på miljöpartiets debattartikel i GP idag.