Både DN.se och IDG.se har idag artiklar om att Microsoft investerat $240 miljoner i Facebook. De får 1,6% av aktierna, vilket ger Facebook en värdering på $15 miljarder, eller 97 miljarder SEK.
Min första tanke var: "Det verkar ju helt galet." Tidigare har det pratats om en värdering på 10 - 30 miljarder. Hundra miljarder verkade först helt tokigt. Men vid en djupare analys har Microsoft gjort en dunderaffär.
Facebook har endast ett egentligt värde. De har en massa personlig information om väldigt många människor. Kanske även mer än Google själva (eftersom Facebook är personligare). Detta värde kan omsättas i pengar genom personligt riktade annonser.
Värt att observera är att Microsoft troligen kommer att få något för sina $240 miljoner (om det så blir pengar eller aktier i det företag som slutligen köper Facebook får vi se). Det är inte dollar i sjön, utan en investering.
Microsofts deal är att för $240 miljoner få exklusivt global försäljning av alla annonser som visas på Facebook. För att kunna rikta dessa bra krävs det att de även får tillgång till Facebooks användardata.
De slipper dessutom att bygga och underhålla hela gigantosystemet som Facebook måste vara idag. Tacksamt att slippa.
Så slutsatsen är: För maximalt $240 miljoner har Microsoft lagt vantarna på allt av värde i Facebook.
En skitbillig affär. Inte behöva bygga sajten, riskera mycket lite, få sälja alla annonserna, få tillgång till användadatan och slutligen potential till god avkastning. Ett jäkla jätteklipp!
Glöm inte heller att Steve Balmer satt internetannonsering högt upp på priolistan.
Jag väntar med glädje på resten av VC-bloggvärldens reaktioner, som hittills har varit förvånansvärt tysta.
Microsofts investering i Facebook ett kap 25 oktober 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
0 comments:
Skicka en kommentar